ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ EFOOD ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Αθήνα 3/2/2022
Προς Υπουργείο Εργασίας Κοιν: Γ.Γ Υγιεινής και Ασφάλειας
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΑΝΟΜΕΩΝ ΤΗΣ EFOOD GO
EFOOD GO: Είναι η εταιρεία η οποία παρέχει δυνατότητα διανομής προϊόντων σε καταστήματα εκτός της παραγγελιοληψίας που γίνεται μέσω της εφαρμογής της efood.
Σε αυτή την εταιρεία εργαζόμαστε οι διανομείς και το αποκλειστικό μέσο επικοινωνίας με την εταιρεία είναι η εφαρμογή roadrunner. Το roadrunner αναθέτει παραγγελίες στους διαθέσιμους διανομείς και μέσα από αυτή διεκπεραιώνεται το σύνολο των εργασιακών σχέσεων όπως για βάρδιες, άδειες και κάθε είδους αίτημα (ticketing system).
Μέσα Ατομικής Προστασίας(ΜΑΠ):
Τα μέσα ατομικής προστασίας δεν προδιαγράφονται στο 4808/21.
Ζητάμε να υποχρεώνεται από το νόμο ο εργοδότης να παρέχει με ευθύνη του τον υποχρεωτικό εξοπλισμό προστασίας για τους εργαζομένους που χρησιμοποιούν μέσα μεταφοράς όπως δίκυκλο, ποδήλατο, ή πατίνι.
Ως υποχρεωτικός εξοπλισμός προστασίας ορίζεται:
-
το κράνος για τα δίκυκλα με προδιαγραφή ECE 22.06
ii. το πανωφόρι που θα πρέπει να παρέχει στο σώμα του αναβάτη προστασία σε όλες τις εποχές του χρόνου, να είναι εξοπλισμένο με μεγάλα πάνελ από υψηλής αντοχής πλέγμα και με προστασία στους ώμους, στους αγκώνες και στην πλάτη και να είναι ανθεκτικό στην τριβή με το έδαφος σε περίπτωση πτώσης. Αντίστοιχα πρέπει να παρέχει και κατωφόρι που να προστατεύει τα γόνατα.
iii. αδιάβροχη προστασία ολόσωμη με προδιαγραφές ΕΝ 343 - γάντια με προδιαγραφές σήμανσης CE, που να καλύπτουν πλήρως τα δάκτυλα και με υψηλή αντοχή στα γδαρσίματα. ν. ανακλαστικό γιλέκο με προδιαγραφή EN ISO 20471.
vi. αδιάβροχες μπότες με προστατευτική ενίσχυση.
vii. Βάσεις κινητού για την απαιτούμενη πλοήγηση δλδ για λόγους συμμόρφωσης με το άρθρο 40 ζ2 του Κ.Ο.Κ.(υποχρεωτική οδήγηση με τα δύο χέρια στο τιμόνι) και Bluetooth για κράνος ώστε να πραγματοποιούνται με ασφάλεια οι απαιτούμενες εισερχόμενες κλήσεις από την εταιρεία.
Ειδικότερα για το κράνος που είναι το κορυφαίο ΜΑΠ ζητάμε κράνη με υποσιάγωνο και όχι αυτά που χορηγεί η efood.
Εξοπλισμός efood Κουτιά διανομής-ιμάντας πρόσδεσης
Ένα πολύ μεγάλο ζήτημα ασφάλειας πηγάζει από το κουτί διανομής που παρέχει ο εργοδότης. Καθώς αυτό είναι ογκοδέστατο, και βαρύ (10 περίπου kg) επηρεάζει αρνητικά την ευστάθεια των δικύκλων και τα καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτα στους πλευρικούς ανέμους δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στην ενεργητική αλλά και την παθητική ασφάλεια. Το κουτί δεν διαθέτει μηχανισμό καταστροφής σε περίπτωση πρόσκρουσης εγκλωβίζοντας τον αναβάτη ανάμεσα στο ίδιο και το τιμόνι.
Ένα δίκυκλο με προσαρτημένο ένα τέτοιο μεγάλο σκληρό κουτί είναι πλέον ένα ακατάλληλο όχημα για κυκλοφορία. Υπό την ανοχή των κρατικών υπηρεσιών χιλιάδες τέτοια ακατάλληλα ΙΧ δίκυκλα έχουν μετατραπεί σε δίτροχα φορτηγάκια με ανεξέλεγκτα βάρη και όγκους. Η ακαταλληλότητα τους άλλωστε αποδεικνύεται και από τα εγχειρίδια χρήσης των δίκυκλων τα οποία απαγορεύουν τη χρήση τους όχι μόνο διότι προκαλούν ιδιαίτερη αστάθεια στους ανέμους αλλά και για την προσωπική ευθύνη που φέρει ο αναβάτης για τυχόν ατύχημα από τη χρήση και τοποθέτησή τους.
Ζητάμε από το Υπουργείο Μεταφορών
1) Την πιστοποίηση του οχήματος, του αποθηκευτικού χώρου διανομής και του μηχανισμού πρόσδεσής του στο όχημα μέσω τεχνικού ελέγχου από αρμόδιο, αναγνωρισμένο από το κράτος φορέα. Την υποχρέωση να φέρει το όχημα σήμα της πιστοποίησης καταλληλόλητας.
2) Τη διενέργεια τακτικών ελέγχων των οχημάτων και της καταλληλόλητας του φορτίου τους.
3) Την άμεση κατάργηση των σκληρών κουτιών που καθιστούν τα δίτροχα οχήματα ακατάλληλα και αντικατάστασή τους με σάκους οριοθετημένων γεωμετρικών διαστάσεων και κατασκευασμένων από μαλακά υλικά που δε θα είναι επικίνδυνα για τον αναβάτη ούτε θα παρεμποδίζουν την ελεύθερη διαφυγή του σε περίπτωση ανάγκης.
4) Την επιβολή ανώτατου συνολικού βάρους φόρτωσης. Για τον καθορισμό του ανώτατου βάρους φόρτωσης θα πρέπει να συνυπολογίζεται ότι το φορτίο είναι άψυχο και μετατοπίζεται κατά τους ελιγμούς της οδήγησης επιδρώντας αρνητικά στην ευστάθειά του οχήματος.
5) Τον καθορισμό ανώτατου ορίου και των 3 διαστάσεων (ύψους-βάρους-πλάτους). Ο καθορισμός των διαστάσεων θα πρέπει να έχει γνώμονα την ασφάλεια του αναβάτη. Το εμβαδόν των πλευρικών επιφανειών του κουτιού δε θα πρέπει να καθιστά το όχημα ευάλωτο σε πλευρικούς ανέμους. Καμία διάσταση δε θα πρέπει να εμποδίζει την ορατότητα του αναβάτη. Καμία διάσταση δε θα πρέπει να αλλάζει δραστικά το κέντρο βάρους.
6) Κατάργηση της ποτηροθήκης του μικρού θερμόσακου, η οποία είναι κατασκευασμένη από στραντζαρισμένη λαμαρίνα με αιχμηρές ακμές, επικίνδυνη σε περίπτωση ατυχήματος. Αντικατάστασή της με ποτηροθήκη μαλακού υλικού όπως η σιλικόνη.
7) Επιβολή περιορισμών στα επιτρεπόμενα είδη προς διανομή με δίκυκλο που φέρει μαλακό σάκο, ήτοι:
7α. απαγόρευση μεταφοράς εύφλεκτων υλικών όπως: • • Αέρια και δοχεία αερίων -πχ. βουτάνιο, προπάνιο, ακετυλένιο, οξυγόνο – σε μεγάλο όγκο Πυροτεχνήματα, φωτοβολίδες σε οποιαδήποτε μορφή και άλλα βεγγαλικά (ακόμη και κροτίδες και καψούλια για παιγνίδια) • Σπίρτα που δεν είναι ασφαλείας • Καπνογόνα δοχεία ή φυσίγγια • Εύφλεκτα υγρά καύσιμα -πχ. βενζίνη, ντίζελ, υγρά αναπτήρων, αλκοόλη, αιθανόλη • Αεροζόλ για βάψιμο και ψεκασμό • Τερεβιθίνη και αραιωτικά χρωμάτων • Αλκοολούχα ποτά με περιεκτικότητα σε αλκοόλη άνω του 70% κατ’ όγκο (140 proof). Επιτρέπονται, ωστόσο, συσκευασίες αλκοολούχων ποτών έως 5lt με περιεκτικότητα σε αλκοόλη μεταξύ 24% – 70%.
7β. απαγόρευση μεταφοράς χημικών και τοξικών ουσιών όπως: • Οξέα και αλκάλια -π.χ. υγρές μπαταρίες • • Διαβρωτικές ή λευκαντικές ουσίες -π.χ υδράργυρος, χλώριο Δηλητήρια • Υλικά ικανά να αυτοαναφλεγούν ή να υποστούν καύση
7γ. απαγόρευση μεταφοράς υλικών με μεγάλο ειδικό βάρος ή/και σκληρότητα, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν τραυματισμό του αναβάτη ή και αστάθεια στην οδήγηση λόγω μετατοπίσεων ή λόγω μεταβολής του κέντρου βάρους δικύκλου και αναβάτη (π.χ. καυσόξυλα)
7δ. απαγόρευση μεταφοράς προϊόντων με ακατάλληλες συσκευασίες από υλικά επικίνδυνα για την ασφάλεια του αναβάτη (π.χ. τενεκέδες λαδιού, γυάλινα εμφιαλωμένα).
7ε. Τρόφιμα σε ημι-στέρεη ή υγρή μορφή, όπως το λάδι και το κρασί, πρέπει να είναι πακεταρισμένα σε παραλληλεπίπεδες μαλακές συσκευασίες με απορροφητικό υλικό. Η μεταφορά εμφιαλωμένων κρασιών θα πρέπει να γίνεται σε ξεχωριστή συσκευασία, θα πρέπει να τοποθετούνται σε χάρτινο ή άλλο μαλακό δοχείο, το οποίο εσωτερικά θα πρέπει να περιέχει απορροφητικό υλικό, ροκανίδια ή υφασμάτινο πανί ή ειδικές υποδοχές από φελιζόλ.
7στ. Περιορισμοί στην μεταφορά ευπαθών τροφίμων, όπως τα είδη ψυγείου και τα κατεψυγμένα, με γνώμονα τη δημόσια υγεία. Επιβολή κατάλληλων προτύπων συσκευασίας μεταφοράς.
7ζ. Απαγόρευση μεταφοράς προϊόντων υψηλής πραγματικής αξίας αν δεν είναι ασφαλισμένα. Ο διανομέας δεν είναι δυνατόν να διασφαλίσει την ασφαλή παράδοση τους, καθότι οι σάκοι μεταφοράς δεν ασφαλίζουν/δεν κλειδώνουν και εύκολα αποσπώνται ή διαρρηγνύονται. Επίσης, ο διανομέας είναι υποχρεωμένος από τη φύση της εργασίας του να σταθμεύει κάπου και να απομακρύνεται από το όχημα του αφήνοντας το φορτίο αφύλακτο για να παραδώσει κατ’ οίκον.
8) Σχετικά με τους στρεσογόνους παράγοντες οδήγησης και την απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων από τη χρήση των ηλεκτρονικών εφαρμογών που χρησιμοποιούν οι εταιρείες διανομής έτοιμου φαγητού και ποτού και ειδών λιανικής:
Για να τεκμηριώσουμε τα παρακάτω παίρνουμε ως παράδειγμα την εφαρμογή «roadrunner» που χρησιμοποιεί η εταιρεία E FOOD και αφορά την επικοινωνία των διανομέων με την Εταιρεία η οποία τελικά αναδεικνύεται στον δούρειο ίππο της απορρύθμισης της εργασίας.
Πιο συγκεκριμένα: ·
- Ενώ η εταιρεία δεν ζητά προφορικά ή ρητά από τους διανομείς να οδηγούν γρήγορα, στην πράξη τους ωθεί σε επικίνδυνη οδήγηση και δημιουργεί κλίμα βιασύνης και διαρκούς άγχους με πληθώρα στρεσογόνων μηνυμάτων που αποστέλλονται από την εφαρμογή (roadrunner). Ακόμα και ο ήχος ειδοποίησης της εφαρμογής, ο οποίος προσομοιάζει αντίστροφη μέτρηση ωρολογιακής βόμβας, είναι χαρακτηριστικός του όλου σχεδιασμού του roadrunner που σκοπό έχει τη δήθεν «βελτιστοποίηση» της απόδοσης των εργαζομένων.
• Το στρεσογόνο περιβάλλον επιδεινώνεται από τα πολύ μακρινά δρομολόγια εξυπηρέτησης των παραγγελιών σε εκτεταμένες γεωγραφικές ζώνες. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ανασφάλεια και εξάντληση λόγω της αναγκαιότητας διαρκούς πλοήγησης σε περιοχές άγνωστες και προκαλεί διαρκή απόσπαση της προσοχής από το δρόμο, λόγω εκτεταμένης χρήσης συσκευών γεωεντοπισμού (GPS) και χαρτών στο κινητό, πολλές φορές και σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας. Αυτό το είδος οδήγησης επί ώρες δημιουργεί αίσθηση αποπροσανατολισμού στους οδηγούς, την οποία ενίοτε περιγράφουν ως «vertigo». Σημειώνουμε ακόμα ότι το roadrunner παρουσιάζει πολύ συχνά λανθασμένα στίγματα θέσεων. Επίσης, δεν υπολογίζει τις πραγματικές αποστάσεις για τις παραλαβές και τις παραδόσεις παραγγελιών, αλλά τις ορίζει βάσει μεθόδων προσεγγιστικής μέτρησης απόστασης (όπως η Manhattan distance, as the crow flies distance κ.α.). - Οι εργαζόμενοι αποζημιώνονται για τα καύσιμα με βάση το σύστημα αξιολόγησης των διανομέων από την εταιρεία, αποκαλούμενο «batch1, batch2, batch3». Το σύστημα αξιολόγησης «batch1, batch2, batch3» λειτουργεί μέσω της εφαρμογής roadrunner, αξιοποιώντας συγκεκριμένες μετρήσεις -που λογίζονται ως δείκτες παραγωγικότητας από την εταιρεία- και κατατάσσοντας τους διανομείς σε 3 κατηγορίες με χαμηλότερη την batch3. Το σύστημα αξιολόγησης προβλέπει συγκεκριμένη ποσόστωση για τις 3 κατηγορίες batch, δηλαδή όσο «παραγωγικός» κι αν είναι κανείς, ένα είναι το σίγουρο: συγκεκριμένο ποσοστό εργαζομένων θεωρείται εκ προοιμίου 3ης κατηγορίας λόγω υποχρεωτικής ποσόστωσης. 4. Επίσης, το συγκεκριμένο «εργαλείο αξιολόγησης» ενοχοποιεί το νόμιμο διάλειμμα αφού υποχρεώνει έμμεσα τον διανομέα να αιτείται διάλειμμα πριν την παράδοση της παραγγελίας.
Τούτο έχει ως αποτέλεσμα ο διανομέας να τρέχει στο δρόμο προκειμένου να φτάσει έγκαιρα σε κάποιο κατάστημα όπου θα μπορεί να βρει μέρος να ξεκουραστεί αλλά και να αναζητήσει χώρο υγιεινής. Όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν εντός 20 λεπτών. Αν ο διανομέας ζητήσει διάλειμμα μη αποδεχόμενος κάποια παραγγελία τότε μειώνεται ο αξιολογικός δείκτης του (acceptance rate) και κινδυνεύει να πέσει στην κατάταξη των batch.
- Το ίδιο συμβαίνει με το νόμιμο δικαίωμα της άδειας. Μόλις κάποιος επιστρέψει από την άδεια του «τιμωρείται» με τη χαμηλότερη κατάταξη. Είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό πως από όσους προσπάθησε η εταιρεία να απολύσει τον Σεπτέμβρη του 2021 με την πρόφαση της κακής απόδοσης, υπήρξαν αρκετοί που απλά μόλις είχαν επιστρέψει από τη θερινή τους άδεια.
- Η αυθαιρεσία της εργοδοσία μέσω της εφαρμογής φθάνει μέχρι το κλείδωμα του λογαριασμού των εργαζομένων και συνεπώς την εξαναγκαστική αναστολή εργασίας κατά τρόπο καταχρηστικό.
- Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους ζητάμε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και του Υπουργείου Εργασίας:
8α. Την εποπτεία των εφαρμογών διανομής με σκοπό τη διασφάλιση της τήρησης της εργατικής νομοθεσίας, τη διασφάλιση της αρχής της ίσης μεταχείρισης, τη διασφάλιση του σεβασμού της νομοθεσίας(GDPR) για την προστασία προσωπικών δεδομένων των εργαζομένων και των καταναλωτών.
8β. Την κατάργηση των αξιολογήσεων των εργαζομένων μέσω των εφαρμογών γιατί εξωθούν τους διανομείς σε ακραία οδική συμπεριφορά και σε σοβαρό κίνδυνο ατυχημάτων.
9.Αστική ευθύνη για τη διαδικασία παράδοσης προϊόντων:
Ζητάμε από το Υπ.εργασίας την αναλογική εφαρμογή του άρθρου 8 του ΦΕΚ 42/Β/20-01- 2010 περί «επανακαθορισμού των ποιοτικών προδιαγραφών και των όρων της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας» όπου οι παραδόσεις γίνονται σε εξωτερικό χώρο και έξω από την πρώτη πόρτα που μπορεί να κλειδωθεί. Τούτο μας απαλλάσσει από πολλούς ενδεχόμενους κινδύνους διασφαλίζοντας διανομείς και πελάτες.
Όλα όσα αναφέρονται στην παρούσα θα πρέπει να είναι ενταγμένα στη γραπτή εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου (risk assessment) πού οφείλει ο τεχνικός ασφαλείας του εργοδότη να εκπονήσει, με στόχο την επιλογή του εξοπλισμού εργασίας και την εκτίμηση των συναφών με την παραγωγική διαδικασία κινδύνων.(Ν 3850/2010 άρθρο 43 19) Ζητάμε τον έλεγχο της efoodgo από την Επ. Εργασίας για την τήρηση και τον έλεγχο του περιεχομένου της γραπτής εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου και της διασφάλισης τήρησης του άρθρου 43 / 7 « Η γραπτή εκτίμηση του κινδύνου τίθεται με ευθύνη του εργοδότη στη διάθεση εκπροσώπων των εργαζο- μένων σε θέματα ασφάλειας και υγείας και αποτελεί θέμα που συζητείται στις κοινές συνεδριάσεις τους με τον εργοδότη, σύμφωνα με το άρθρο 5.»
Ζητάμε από το Υπουργείο Εργασίας σε περίπτωση έκτακτων καιρικών συνθηκών την άμεση απαγόρευση της διανομής από τους εργοδότες των διανομέων αλλά και την αυτόματη διακοπή όλων των πλατφορμών που αναθέτουν παραγγελίες σε καταστήματα με τους δικούς τους διανομείς.
Η διανομή πλέον εξελίχθηκε από πάρεργο σε καταστήματα γειτονιάς σε ένα κανονικό επάγγελμα που απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους οι οποίοι επιλέγουν να βιοποριστούν σ ένα επικίνδυνο και δύσκολο περιβάλλον. Η πλατφόρμα της efoodgo έχει μετατρέψει τα ιδιωτικά δίκυκλα των διανομέων σε «δίτροχα φορτηγάκια» θέτοντας της ζωές μας σε κίνδυνο. Είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη το επάγγελμα του διανομέα να προστατευτεί νομοθετικά με άξονα την ασφάλεια και τον περιορισμό των κινδύνων. Είναι απόλυτα επιβεβλημένη η θέσπιση προτύπων για τον εξοπλισμό και πρωτοκόλλων ασφαλείας για την παραγωγική διαδικασία. Πρέπει επιτέλους ο διανομέας να πάψει να είναι πολίτης δεύτερης κατηγορίας.
Η ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ